menu

Tips for en bedre hverdag

Ferien er over og for mange av oss kan det være litt tungt å komme tilbake til hverdag og rutiner. Her får du våre tips til hvordan du holder energien oppe. 

Søvn

Ha gode søvnrutiner. Stå opp til omtrent samme tid hver, til og med i helgene. Få minst 30 minutter dagslys per dag, helst på formiddagen. Ikke drikk kaffe etter klokken 17. og unngå intensiv fysisk aktivitet inntil 3 timer før leggetid.

Mosjon

Regelmessig mosjon kan gjøre mye for energinivået, samt at økt muskelmasse gjør hverdagens gjøremål lettere. Selv om det føles tungt og man er sliten etter en lang arbeidsdag, vil man garantert føle seg bedre etter en treningsøkt. Trening virker også positivt på søvnkvaliteten. Orker du ikke treningsstudioet? Gå en tur da vel! Det viktigste er å få rørt seg!

LIET_Trening_575

Kosthold

Et godt kosthold er viktig for å opprette et stabilt blodsukkernivå gjennom dagen. Spis, nok, sunt og variert og hold deg unna mat med høyt sukker og raske karbohydrater. Drikk rikelig med vann gjennom dagen og ta tilskudd av D-vitamin gjennom vinteren.

Stress ned

Lær deg avspenningsteknikker. Dette kan være nyttig både om du skulle våkne på natten eller sliter med innsovningen og på stress i hverdagen ellers. Mye stress over lengre tid kan føre til utbrenthet, depresjon og angst. Øv inn teknikker som funker for deg. Når du kjenner at stresset kommer ta et bevisst valg om å senke tempoet. 

Kilde: http://www.klikk.no/helse/velvare/kroppogsinn/article655604.ece

Publisert: 10.08.2016 15:03 Forfatter: Martin Westbye